Methylphenidate pelepasan segera untuk gangguan hiperaktif kekurangan tumpuan (ADHD) dalam orang dewasa

Apakah matlamat ulasan ini?

Kami mengkaji bukti mengenai kesan merawat orang dewasa dengan ADHD dengan ubat perangsang yang disebut methylphenidate pelepasan segera (IR).

Mesej utama

Berbanding dengan plasebo (pil dummy), IR methylphenidate dapat mendorong sedikit pengurangan gejala ADHD dan dapat meningkatkan persepsi doktor mengenai penambahbaikan gejala. IR methylphenidate meningkatkan risiko kesan buruk seperti kehilangan selera, mulut kering, mual dan sakit perut.

Berbanding dengan litium (ubat untuk mengatasi aktiviti berlebihan dan kegembiraan), IR methylphenidate dapat mendorong sedikit atau tiada perubahan pada gejala ADHD, kegelisahan dan kemurungan.

Hasil ini adalah tidak pasti, dan kami tidak tahu sama ada kami boleh mempercayainya.

Apakah yang telah dikaji dalam ulasan ini?

ADHD adalah gangguan kesihatan mental. Masalah ini didiagnosis pada orang dewasa yang menunjukkan tanda-tanda kekurangan tumpuan (misalnya masalah menumpukan perhatian), hiperaktif (misalnya tidak dapat duduk diam) dan impulsif (misalnya melakukan sesuatu tanpa berfikir).

Kami mencari kajian yang membandingkan IR methylphenidate, pada sebarang dos, dengan ubat lain (termasuk formulasi pelepasan methylphenidate yang dilanjutkan di mana ubat dilepaskan perlahan dari masa ke masa) atau plasebo, untuk merawat ADHD pada orang dewasa. Kami ingin mengetahui kesan IR methylphenidate pada gejala ADHD dan jika orang mengalami kejadian buruk. Kami juga ingin mengetahui sama ada orang yang dirawat dengan ubat tersebut atau doktor mereka merasakan perubahan dalam gejala mereka (semakin teruk atau lebih baik), kesihatan mental (kemurungan, kegelisahan) atau kualiti hidup.

Apakah keputusan utama ulasan ini?

Kami menemui 10 kajian, melibatkan 497 orang dewasa. Tiga kajian dilakukan di Eropah dan satu di Argentina; baki kajian tidak melaporkan lokasi mereka. Enam kajian membandingkan IR methylphenidate dengan plasebo. Dalam kajian lain, IR methylphenidate dibandingkan dengan bentuk bupropion pelepasan lanjutan (antidepresan), litium, bentuk methylphenidate pelepasan lanjutan yang dinamakan sistem oral pelepasan osmotik (OROS), dan Pycnogenol® (ubat yang berasal dari kulit pokok pine). Orang dirawat selama 6 hingga 18 minggu. Peserta terdiri daripada pesakit luar; beberapa peserta adalah pesakit dalam untuk rawatan ketagihan, atau individu yang bersedia menghadiri program intensif pesakit luar untuk kebergantungan kokain.

IR methylphenidate berbanding plasebo

Satu kajian dengan 146 peserta melaporkan bahawa IR methylphenidate dapat mengurangkan gejala ADHD apabila dinilai oleh doktor. Apabila peserta menilai gejala mereka sendiri, mungkin terdapat kesan positif yang sederhana. Kami walau bagaimanapun tidak pasti mengenai keputusan ini dan ia mungkin berubah dengan penambahan lebih banyak data. IR methylphenidate kelihatan mempunyai sedikit atau tiada kesan dalam mengurangkan gejala kegelisahan dan kemurungan. Kami mempunyai kebimbangan mengenai kaedah dan konflik kepentingan yang ditunjukkan oleh kajian ini dan sembilan kajian lain yang dinilai.

IR methylphenidate berbanding litium

IR methylphenidate mungkin mempunyai sedikit atau tiada kesan pada gejala ADHD (dinilai oleh doktor), atau kegelisahan dan kemurungan, tetapi keputusannya adalah tidak pasti. Tiada kajian yang disertakan menilai perubahan gejala ADHD yang dinilai oleh peserta, atau kesan klinikal keparahan atau peningkatan pada peserta yang dirawat dengan IR methylphenidate berbanding dengan litium.

Kejadian buruk

Kejadian buruk (kesan sampingan) kurang dinilai dan dilaporkan dalam semua kajian. Secara keseluruhan, empat kajian dengan 203 peserta yang menerima IR methylphenidate dan 141 peserta yang menerima plasebo menghuraikan kejadian buruk. Penggunaan IR methylphenidate yang dilaporkan dalam kajian-kajian ini meningkatkan risiko komplikasi pencernaan dan kehilangan selera. Kerosakan pada jantung dan peredaran darah dilaporkan, tetapi secara terhad dan tidak konsisten. Satu kajian membandingkan IR methylphenidate dengan litium melaporkan lima dan sembilan kejadian buruk, masing-masing.

Kami menganggap hampir semua kajian mempunyai kebimbangan penting yang berkaitan dengan sumber dana dan konflik kepentingan mereka.

Sejauh manakah ulasan ini dikemas kini?

Bukti adalah terkini sehingga 3 Januari 2020.

Diterjemah oleh Muhammad Faiz Mohd Adenan (University of New South Wales). Disunting oleh Noorliza Mastura Ismail (Kolej Perubatan Melaka-Manipal). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my.: 

Diterjemah oleh Pang Zhi Chiing (RCSI & UCD Malaysia Campus, kelas siswazah 2020). Disunting oleh Shazlin Shaharudin (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my

Tools
Information