Intervensi di luar tempat kerja untuk mengurangkan tingkah laku tidak aktif

Latar belakang

Orang dewasa menghabiskan sebahagian besar waktu di luar tempat kerja dengan tidak aktif, misalnya, duduk sambil menonton TV atau menggunakan komputer, atau pergi ke dan dari tempat kerja menggunakan kereta. Tingkah laku tidak aktif yang berpanjangan dikaitkan dengan peningkatan risiko beberapa penyakit dan kematian pramatang. Kami belum tahu apakah intervensi berkesan untuk mengurangkan tingkah laku tidak aktif di luar tempat kerja. Ulasan ini akan memberitahu kita sama ada terdapat bukti bahawa intervensi ini mengurangkan tingkah laku yang tidak aktif.

Penemuan utama

Kami mencari kajian sehingga 14 April 2020. Kami mendapati 13 kajian yang relevan dengan 1770 orang peserta yang terlibat. Semua dilakukan di negara berpendapatan tinggi, di universiti, di rumah / komuniti, dalam talian, dan dalam penjagaan primer. Umur purata peserta dalam kajian ini adalah antara 20 dan 41 tahun. Sebilangan besar peserta adalah wanita. Semua intervensi disasarkan kepada individu: tidak ada yang berkaitan dengan persekitaran atau dasar. Komponen intervensi termasuk alat pemantauan peribadi, maklumat atau pendidikan, kaunseling, dan arahan untuk mengurangkan tingkah laku yang tidak aktif.

Kami meneliti hasil utama berikut: waktu tidak aktif yang diukur oleh peranti, waktu duduk, waktu tontonan TV, dan waktu rehat di waktu tidak aktif. Kepastian bukti adalah sederhana hingga sangat rendah, terutamanya disebabkan oleh kebimbangan mengenai risiko berat sebelah, penemuan yang tidak konsisten, dan hasil yang tidak tepat. "Sederhana" menunjukkan bahawa penyelidikan lebih lanjut cenderung memberi kesan penting terhadap keyakinan kita terhadap anggaran kesan dan boleh mengubah anggaran. "Sangat rendah" menunjukkan bahawa sebarang anggaran kesan sangat tidak pasti. Secara keseluruhan tidak ada bukti yang cukup untuk menyokong kesimpulan mengenai apakah intervensi berkesan dalam mengurangkan tingkah laku tidak aktif. Secara kolektif, kajian tidak memberikan bukti kesan terhadap jumlah masa tidak aktif yang diukur oleh peranti, atau pada subset masa duduk, waktu tontonan TV, atau waktu rehat pada waktu tidak aktif.

Kami mengkaji hasil sekunder berikut: komposisi badan, penanda ketahanan insulin, alat yang diukur aktiviti fizikal sederhana hingga kuat (MVPA), aktiviti fizikal ringan (PA), dan jumlah langkah. Kepastian bukti adalah sederhana untuk indeks jisim badan dan glukosa, oleh itu intervensi di luar tempat kerja mungkin sedikit atau tidak berbeza pada dapatan ini. Intervensi mungkin mempunyai sedikit atau tidak ada perbezaan pada MPVA dalam jangka pendek, langkah dan lilitan pinggang (bukti kepastian rendah). Kami tidak pasti sama ada intervensi meningkatkan MVPA dalam jangka sederhana dan PA ringan (bukti kepastian yang sangat rendah). Kajian yang disertakan tidak melaporkan data mengenai kejadian atau gejala buruk.

Kesimpulan

Intervensi di luar tempat kerja untuk mengurangkan tingkah laku tidak aktif mungkin menyebabkan sedikit atau tidak ada perbezaan dalam masa tidak aktif. Kami tidak pasti sama ada intervensi di luar tempat kerja mengurangkan masa duduk. Campur tangan boleh menghasilkan sedikit atau tidak ada perbezaan dalam masa menonton TV. Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk menilai keberkesanan intervensi, dan kajian harus merangkumi peserta dari pelbagai usia, sosioekonomi, dan kumpulan etnik.

Nota terjemahan: 

Diterjemahkan oleh Adam Linoby (Universiti Teknologi MARA). Disunting oleh Norhayati Mohd Noor (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini, sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my

Tools
Information
Share/Save