Rawatan untuk penyakit radang pelvis

Soalan ulasan

Kami menilai keberkesanan dan keselamatan rawatan yang berbeza untuk penyakit radang pelvis (PID) yang disyorkan oleh garis panduan klinikal terkini untuk rawatan PID (garis panduan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS 2015 untuk rawatan PID).

Latar belakang

PID adalah jangkitan pada bahagian atas sistem pembiakan wanita (rahim, saluran yang menghubungkan rahim dan ovari, di mana telur bergerak), ovari (yang membuat telur), dan di dalam pelvis). Ini adalah keadaan biasa yang mempengaruhi wanita kesuburan. Gejala PID berkisar antara tidak ada hingga teruk. Sekiranya rawatan yang berkesan tidak dimulakan dengan segera, akibatnya adalah kemandulan (tidak dapat mempunyai anak), kehamilan di luar rahim, dan sakit pelvis kronik (sakit di bahagian bawah perut). Terdapat pelbagai pilihan rawatan. Pilihannya berdasarkan keterukan gejala, pengalaman doktor, garis panduan nasional / antarabangsa, dan kadar kesan sampingan. Kami ingin mengetahui sama ada terdapat terapi antibiotik yang lebih baik (digunakan untuk merawat jangkitan bakteria) dengan kadar penyembuhan yang tinggi dan sedikit kesan sampingan untuk merawat PID.

Ciri-ciri kajian

Kami mencari sastera yang ada hingga 10 Januari 2020 dan merangkumi 39 kajian dengan 6894 wanita dengan purata rawatan 14 hari dan tindak lanjut (pemantauan setelah rawatan). Kajian-kajian ini merangkumi wanita usia subur dengan PID ringan hingga teruk. Kebanyakan kajian menggunakan satu atau kombinasi antibiotik dengan kaedah pemberian yang berbeza: intravena (ke dalam saluran darah), intramuskular (ke dalam otot), dan oral (sebagai tablet). Dalam kes ringan hingga sederhana, rawatan intramuskular dan oral dipreskrib, dan dalam kes-kes sederhana hingga teruk, rawatan biasanya dimulakan di hospital dan selesai di rumah.

Keputusan utama

Kami tidak pasti sama ada satu rawatan lebih selamat atau berkesan daripada kaedah rawatan PID. Dari satu kajian, dengan risiko berat sebelah yang rendah, penggunaan makrolida mungkin meningkatkan kadar penyembuhan pada PID ringan hingga sederhana.

Selain daripada satu hasil yang berkualiti tinggi dalam satu perbandingan, kualiti bukti berkisar dari sangat rendah hingga sederhana, masalah utamanya adalah risiko berat sebelah yang serius (pelaporan kaedah kajian yang buruk; doktor dan wanita mungkin mengetahui ubat mana yang diberikan), dan keputusan berbeza antara kajian.

Nota terjemahan: 

Diterjemah oleh Wong Chun Hoong (Hospital Sultanah Aminah). Disunting oleh Shaun Lee (Monash University Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my

Tools
Information
Share/Save