Stiripentol sebagai rawatan tambahan untuk epilepsi fokal tahan ubat

Latar belakang

Epilepsi adalah salah satu gangguan neurologi kronik yang biasa; ia melibatkan 1% populasi dunia. Sebilangan besar pesakit ini (hingga 30%) tetap mengalami sawan walaupun terapi yang mencukupi dengan ubat-ubatan antiepileptik (AED), digunakan secara tunggal (sebagai monoterapi) atau dalam kombinasi (politerapi). Individu ini dianggap mempunyai epilepsi tahan ubat. Stiripentol adalah AED yang dikembangkan di Perancis dan diluluskan pada tahun 2007 oleh Agensi Ubat Eropah (EMA) sebagai terapi tambahan dengan valproate dan clobazam untuk rawatan sindrom Dravet (epilepsi yang jarang berlaku dan tahan ubat yang bermula pada tahun pertama kehidupan bayi yang sihat). Ulasan ini menilai bukti tentang penggunaan stiripentol sebagai rawatan tambahan untuk epilepsi fokal tahan ubat dalam kalangan individu yang menggunakan AED.

Keputusan

Berdasarkan kriteria ulasan kami, kami hanya memasukkan satu kajian dalam ulasan (32 kanak-kanak dengan epilepsi fokal). Kajian ini menggunakan reka bentuk yang diperkaya oleh responden dan tidak menemui bukti yang jelas mengenai pengurangan sawan (≥ 50%) atau bebas sawan dengan tambahan stiripentol dibandingkan dengan plasebo. Secara keseluruhan, tambahan stiripentol menyebabkan risiko kesan buruk yang lebih besar (nisbah risiko (RR) 2.65, selang keyakinan 95% (CI) 1.08 hingga 6.47) berbanding dengan plasebo. Generalisasi hasil kajian kepada populasi yang lebih luas dibatasi oleh fakta bahawa hanya responden terhadap stiripentol (iaitu pesakit yang mengalami penurunan frekuensi sawan sekurang-kurangnya 50% berbanding dengan garis dasar) dimasukkan ke dalam kajian yang rawak, tambahan, terkawal dengan plasebo dan dibutakan dua kali. Juga, ukuran saiz sampel yang sangat kecil dengan kadar keciciran yang tinggi menghalang generalisasi hasil kajian. Akhirnya, kerana reka bentuk yang diguna pakai, kesan dibawa balik dan penarikan diri dari kajian mungkin mempengaruhi hasil yang berkaitan dengan kekerapan sawan.

Kepastian bukti

Kami menilai kajian yang disertakan sebagai berisiko berat sebelah yang rendah hingga tidak jelas. Dengan menggunakan metodologi GRADE, kami menilai kepastian bukti sebagai rendah.

Pada masa ini, tidak ada bukti yang menyokong penggunaan stiripentol sebagai rawatan tambahan untuk epilepsi fokal tahan ubat. Kajian besar, rawak dan dijalankan dengan baik adalah diperlukan untuk topik ini.

Bukti adalah terkini sehingga Februari 2020.

Nota terjemahan: 

Diterjemahkan oleh Wong Chun Hoong (Klinik Kesihatan Bandar Tun Hussein Onn). Disunting oleh Shazlin Shaharudin (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd,edu.my

Tools
Information
Share/Save