Adakah program promosi kesihatan di tempat kerja meningkatkan aktiviti fizikal orang jika mereka melibatkan pedometer?

Mesej utama

Secara keseluruhan, tidak ada bukti yang cukup untuk menunjukkan sama ada program promosi kesihatan di tempat kerja yang melibatkan pedometer mempengaruhi aktiviti fizikal orang, terutamanya dalam jangka masa panjang.

Apa itu pedometer?

Pedometer adalah alat elektronik mudah alih yang kecil yang mengira jumlah langkah yang diambil seseorang, tetapi tidak seperti akselerometer, tidak ada catatan intensiti. Pedometer bertujuan untuk mendorong orang untuk meningkatkan aktiviti fizikal mereka dengan memberi mereka maklum balas mengenai langkah harian mereka.

Mengapa kami melakukan ulasan ini?

Sebilangan besar orang tidak melakukan aktiviti fizikal yang mencukupi. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, melakukan sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti fizikal yang kuat pada kebanyakan hari dapat mengurangkan risiko seseorang terkena penyakit kardiovaskular, diabetes, dan beberapa kanser. Kami ingin mengetahui apakah program promosi kesihatan di tempat kerja yang melibatkan pemakai pedometer akan memotivasi orang untuk meningkatkan aktiviti fizikal mereka.

Apa yang kami lakukan?

Kami mencari kajian mengenai program di tempat kerja yang menggunakan pedometer untuk meningkatkan kesihatan pekerja. Kami mencari kajian terkawal secara rawak, di mana rawatan yang diterima oleh setiap orang ditentukan secara rawak.

Tarikh carian Kami menyertakan bukti yang diterbitkan sehingga Disember 2016.

Apa yang kami temui

Kami menemui 14 kajian termasuk 4762 orang di tempat kerja yang berbeza, dari pejabat hingga ke tapak pembinaan, kebanyakannya di negara berpendapatan tinggi. Dalam semua kajian, pedometer adalah sebahagian dari program kesihatan yang merangkumi komponen lain, seperti kumpulan berjalan kaki, kaunseling, atau nasihat diet. Kajian membandingkan kesan mengambil bahagian dalam program pedometer dengan:

- menerima program kesihatan minimum atau tiada seperti nasihat berkala mengenai faedah aktiviti fizikal; dan

- mengambil bahagian dalam program kesihatan lain, yang tidak termasuk alat pedometer.

Program berlangsung dari dua minggu hingga dua tahun; penilaian berterusan selama tiga hingga sepuluh bulan selepas itu.

Kami paling berminat untuk melihat sama ada terdapat pedometer yang mempunyai kesan berpanjangan pada aktiviti fizikal dan kesihatan. Kami juga berminat untuk mengetahui mengenai kesan pada tingkah laku yang tidak aktif (masa yang dihabiskan untuk duduk), faktor risiko penyakit kardiovaskular dan diabetes (tekanan darah, indeks jisim badan (BMI) dan tahap kolesterol dalam darah), kualiti hidup (kesejahteraan) dan kesan buruk (tidak diingini).

Apakah keputusan ulasan kami?

Berbanding dengan tiada program kesihatan atau minimum:

Program pedometer mungkin tidak mempengaruhi aktiviti fizikal sekurang-kurangnya satu bulan setelah program berakhir (6 kajian), tetapi mereka dapat mengurangkan tingkah laku tidak aktif dan dapat meningkatkan kesejahteraan orang (1 kajian). Kami kurang yakin dengan keputusan ini.

Program pedometer sedikit dapat mengurangkan indeks jisim badan (3 kajian, kepastian rendah), tetapi mungkin membuat sedikit atau tidak ada perbezaan tekanan darah (2 kajian, kepastian sederhana) dan dapat mengurangkan kesan yang tidak diingini seperti kecederaan (2 kajian, kepastian rendah).

Tidak ada kajian yang mengukur skor kolesterol atau risiko penyakit sekurang-kurangnya satu bulan selepas program ini berakhir.

Berbanding dengan program kesihatan yang lain:

Program pedometer boleh mempengaruhi aktiviti fizikal setelah sekurang-kurangnya satu bulan sejak program berakhir (1 kajian), tetapi kita kurang yakin dengan hasil ini.

Kami tidak dapat membuat kesimpulan mengenai kesan yang tidak diingini. Bukti itu tidak cukup baik untuk kita yakin tentang kesan terhadap tingkah laku tidak aktif, BMI, tekanan darah, kolesterol, risiko penyakit jantung dan kesejahteraan. Beberapa kesan dilihat tetapi penemuan tidak konsisten.

Kesimpulan

Program senaman boleh memberi kesan positif terhadap aktiviti fizikal dan kesihatan pekerja, tetapi kami tidak menemui bukti yang cukup untuk memastikan sama ada program pedometer lebih baik daripada jenis program kesihatan yang lain, terutama untuk mencapai perubahan tingkah laku jangka panjang.

Bukti tidak pasti kerana hasilnya dilaporkan oleh sebilangan kecil kajian - kadang-kadang hanya satu kajian. Dalam kebanyakan kajian, orang yang terlibat mengetahui kumpulan kajian mereka, yang boleh mempengaruhi hasilnya. Banyak orang berhenti dari kajian sebelum kajian itu berakhir, jadi hasilnya tidak mencukupi. Beberapa kajian tidak melaporkan hasil untuk beberapa langkah yang kami minati atau tidak menilai apa faedah yang dikekalkan setelah program berakhir.

Disebabkan oleh sebahagian besar pedometer digantikan oleh peranti yang lebih canggih seperti akselerometer dan aplikasi telefon pintar, kami tidak akan mengemaskini ulasan ini lagi.

Nota terjemahan: 

Diterjemah oleh Wong Chun Hoong (Hospital Sultanah Aminah). Disunting oleh Teh Keng Hwang (UniSHAMS). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my

Tools
Information
Share/Save