Terapi ultrasound untuk sakit belakang rendah kronik

Latar belakang

Adalah biasa bagi orang untuk merasa sakit di belakang bawah. Apabila penyebab kesakitan tidak diketahui, kami mengatakan bahawa kesakitan itu 'tidak spesifik'. Kesakitan yang berlangsung lebih dari tiga bulan dianggap 'kronik'.

Sakit belakang kronik yang tidak spesifik boleh melumpuhkan. Ia boleh menyebabkan orang tidak hadir bekerja. Selalunya, orang dengan sakit belakang kronik yang tidak spesifik mendapatkan rawatan perubatan.

Terapi ultrabunyi adalah penggunaan gelombang suara (getaran) untuk merawat masalah perubatan. Ia biasa digunakan untuk merawat sakit belakang. Penyedia perkhidmatan kesihatan menggosok mesin genggam pada kulit di belakang bawah. Mesin menghasilkan getaran yang menembusi kulit. Tujuannya adalah untuk memberikan haba dan tenaga ke bahagian badan di bawah kulit, untuk mengurangkan kesakitan dan mempercepat pemulihan.

Kajian Cochrane ini bertujuan untuk mengetahui sama ada ultrasound berkesan untuk mengubati sakit belakang kronik yang tidak spesifik, dan adakah ia menyebabkan kesan yang tidak diingini. Secara khusus, kami ingin mengetahui sama ada ultrasound mempengaruhi hasil berikut: kesakitan, orang yang merasa terhad dalam kehidupan seharian mereka kerana kesakitan, kepuasan terhadap rawatan, kesejahteraan, kecacatan, dan kesan lain yang tidak diingini.

Apa yang kita cari?

Kami mencari kajian yang diterbitkan hingga Januari 2020 yang:

• adalah ujian terkawal secara rawak, kajian perubatan di mana orang dimasukkan secara rawak ke dalam salah satu daripada dua atau lebih kumpulan rawatan. Jenis kajian ini memberikan bukti yang paling dipercayai mengenai sama ada rawatan membuat perbezaan;
• merangkumi orang dengan sakit belakang yang tidak spesifik kronik yang berumur 18 tahun ke atas;
• membandingkan ultrasound (sama ada sendiri atau dengan rawatan lain) dengan plasebo (rawatan palsu) atau rawatan lain untuk sakit belakang yang tidak spesifik kronik.

Apa yang kami temui?

Kami mendapati 10 kajian yang merangkumi sejumlah 1025 orang yang dirawat kerana sakit belakang yang tidak spesifik kronik.

Sebilangan besar orang dalam kajian ini mengalami sakit belakang yang ringan hingga sederhana, yang bermaksud mereka mungkin mendapati aktiviti harian yang menyakitkan. Mereka dirawat di jabatan hospital atau klinik pesakit luar, di mana mereka biasanya menjalani enam hingga 18 sesi terapi ultrasound. Peserta kajian kemudian diikuti untuk tempoh selepas rawatan (biasanya beberapa hari atau minggu).

Kajian membandingkan ultrasound dengan satu atau lebih perkara berikut: plasebo (lima kajian), tanpa rawatan (satu kajian), denyutan elektrik (satu kajian), manipulasi tulang belakang (satu kajian), osteopati (satu kajian), dan terapi laser (satu kajian). Tiga kajian membandingkan ultrasound dengan senaman atau senaman sahaja. Tidak ada kajian yang dibiayai secara komersial.

Keputusan utama

Tidak banyak yang menunjukkan bahawa ultrasound adalah rawatan yang berkesan untuk orang yang mempunyai sakit belakang yang tidak spesifik kronik.

Ultrasound dibandingkan dengan plasebo

Kami tidak tahu sama ada ultrasound mengurangkan purata intensiti kesakitan kerana ini telah dikaji pada terlalu sedikit orang, dalam kajian yang memberikan jawapan yang berbeza-beza dan dijalankan dengan kurang baik. Ultrasound mungkin membuat sedikit atau tidak banyak perbezaan pada jumlah orang di mana kesakitan dikurangkan sebanyak 30% atau lebih dalam jangka pendek (iaitu kurang dari tiga bulan setelah permulaan kajian).

Ultrasound mungkin membuat sedikit atau tidak ada perbezaan untuk kesejahteraan orang. Ini mungkin membuat sedikit atau tidak ada perbezaan pada seberapa banyak orang merasa dibatasi oleh sakit belakang mereka dalam kehidupan seharian, atau sejauh mana orang berpuas hati dengan rawatan mereka.

Ultrasound mungkin mempunyai sedikit atau tidak ada impak pada kesan yang tidak diingini. Kami tidak tahu sama ada ultrabunyi mempengaruhi kecacatan kerana tidak ada kajian yang menyelidikinya.

Ultrasound dengan senaman berbanding dengan senaman sahaja

Kami tidak tahu sama ada ultrasound mempengaruhi hasil yang menarik dalam ulasan ini kerana tidak ada kajian yang menyiasatnya, atau kerana kajian yang dilakukan tidak tepat atau kurang dijalankan.

Kepastian bukti

Berdasarkan kajian yang kami dapati, kebanyakan kepastian bukti adalah rendah hingga sangat rendah bahawa ultrasound membuat sedikit atau tidak ada perbezaan terhadap kesakitan dan kesejahteraan berbanding dengan plasebo. Untuk semua hasil dan perbandingan lain, kami kurang yakin dengan hasil yang kami laporkan. Ini kerana kajian tidak tepat atau dijalankan dengan kurang baik.

Nota terjemahan: 

Diterjemahkan oleh Wong Chun Hoong (Klinik Kesihatan Bandar Tun Hussein Onn). Disunting oleh Dr Teh Keng Hwang (UniSHAMS). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my.

Tools
Information
Share/Save