Probiotik untuk rawatan penyakit Crohn aktif

Apakah tujuan ulasan ini?

Tujuan Ulasan Cochrane ini adalah untuk mengetahui sama ada probiotik dapat menyebabkan remisi pada orang dengan penyakit Crohn. Kami menganalisis maklumat dari dua kajian untuk menjawab soalan ini.

Mesej utama

Tidak jelas sama ada probiotik lebih baik daripada plasebo (pil dummy). Tidak ada kejadian buruk yang berlaku dalam kedua-dua kajian.

Apakah yang dikaji dalam ulasan ini?

Penyakit Crohn adalah keadaan perubatan yang menyebabkan radang usus dan boleh menyebabkan gejala ulser di mulut, sakit perut, cirit-birit, penyumbatan, fistulisasi (terowong antara usus dan organ berdekatan), abses, kekurangan zat makanan, hemoglobin rendah (darah) tahap, dan keletihan. Terdapat beberapa bukti yang menunjukkan bahawa ketidakseimbangan bakteria usus adalah penyebab penyakit ini. Probiotik, yang merupakan mikroorganisma hidup, dapat mengubah bakteria usus dan mungkin mengurangkan keradangan.

Apakah keputusan utama ulasan ini?

Kami mencari ujian rawak terkawal (RCT; kajian klinikal di mana orang secara rawak dimasukkan ke dalam salah satu daripada dua atau lebih kumpulan rawatan) membandingkan probiotik dengan plasebo. Terdapat dua RCT, dengan maklumat mengenai 46 orang. Kajian itu dijalankan pada orang dewasa. Tidak jelas sama ada probiotik berbeza dengan plasebo untuk mendorong remisi penyakit Crohn. Adalah tidak jelas sama ada probiotik mengakibatkan perbezaan dalam kesan buruk (kecil dan serius) apabila dibandingkan dengan plasebo.

Kesimpulan

Tinjauan ini mendapati dua kajian yang meneliti dan tidak menunjukkan manfaat probiotik untuk rawatan penyakit Crohn yang aktif. Oleh kerana kajiannya sangat kecil, tidak ada kesimpulan yang pasti dapat dibuat pada masa ini. Probiotik secara amnya boleh diterima dengan baik; hanya ada satu kesan sampingan yang menyebabkan pemberhentian rawatan dengan probiotik, tetapi perinciannya tidak diberikan. Dengan bukti yang dikemukakan dalam kajian ini, kami tidak dapat membuat kesimpulan mengenai keberkesanan probiotik. Kajian yang dirancang dengan lebih baik, dengan lebih banyak peserta, diperlukan.

Adakah ulasan ini mutakhir?

Ulasan ini adalah terkini sehingga 6 Mei 2020.

Nota terjemahan: 

Diterjemahkan oleh Adam Linoby (Universiti Teknologi MARA). Disunting oleh Norhayati Mohd Noor (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my

Tools
Information
Share/Save