Manual dalam beg berbanding morcellation menggunakan daya yang tidak terkawal untuk myomektomi laparoskopi

Soalan ulasan

Penulis Cochrane mengulas keberkesanan dan keselamatan pembuangan tumor secara manual dalam beg berbanding dengan pembuangan tumor menggunakan daya yang tidak terkawal semasa myomektomi laparoskopi. Hasil utama ulasan adalah gabungan komplikasi intraoperatif (semasa pembedahan).

Latar belakang

Myomektomi adalah prosedur pembedahan untuk membuang fibroid rahim - juga disebut leiomyoma. Pertumbuhan yang biasa dan bukan barah ini biasanya berlaku di dalam rahim semasa tahun-tahun melahirkan anak, tetapi ia boleh berlaku pada sebarang usia. Dalam myomektomi laparoskopi, yang merupakan prosedur invasif minimum, pakar bedah mengakses dan membuang fibroid melalui beberapa belahan kecil di abdomen.

Myomektomi laparoskopi adalah piawaian utama untuk wanita dengan leiomyoma rahim, tetapi adalah sukar untuk membuang fibroid yang besar melalui belahan dan tiub kecil (laparoskopi). Untuk mengatasi cabaran ini, pakar bedah menghasilkan teknik untuk memecahkan fibroid yang besar menjadi kepingan yang lebih kecil (morcellation).

Walau bagaimanapun, morcellation daya (menggunakan instrumen seperti gerudi untuk memotong fibroid) di dalam perut boleh menyebabkan penyerakan tisu. Tisu-tisu ini mungkin benign (seperti fibroid atau endometriosis), tetapi ia juga boleh menjadi tisu dari barah yang tidak didiagnosis. Strategi untuk mengoptimumkan keselamatan wanita adalah memotong fibroid yang lebih besar dengan menggunakan pisau bedah atau gunting, di dalam beg.

Ciri-ciri Kajian

Kami merangkumkan dua kajian terkawal secara rawak, yang melibatkan 176 wanita pramenopaus yang menjalani myomektomi laparoskopi; mereka dirawakkan untuk menerima sama ada morcellation manual dalam beg (87 wanita) atau morcellation dengan kekuatan tidak terkawal (89 wanita). Penulisan telah diteliti sehingga 1 Julai 2019.

Keputusan utama

Tidak ada kajian yang melaporkan komplikasi semasa atau selepas pembedahan, termasuk tidak ada diagnosis leiomyosarcoma, untuk wanita dalam mana-mana kumpulan.

Kami sangat tidak pasti sama ada morcellation dalam beg mengurangkan jumlah masa operasi, atau meningkatkan kemudahan morcellation. Bukti menunjukkan bahawa masa operasi morcellation adalah sedikit lebih lama berbanding ketika pakar bedah menggunakan morcellation dalam beg. Walau bagaimanapun, kualiti bukti adalah sangat rendah dan kami tidak dapat memastikan hasilnya.

Kualiti bukti

Bukti tersebut adalah berkualiti sangat rendah. Had utama adalah tidak langsung (kedua-dua kajian itu berlaku di kawasan dan di negara-negara berpendapatan tinggi, oleh itu, penemuan kami terbatas pada jenis tetapan ini), dan ketidaktepatan (kedua-dua kajian mempunyai saiz sampel yang kecil dan selang keyakinan yang luas).

Nota terjemahan: 

Diterjemahkan oleh Adam Linoby (Universiti Teknologi MARA). Disunting oleh Shazlin Shaharudin (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my

Tools
Information
Share/Save