Adakah kaedah dan teknik yang berbeza untuk mengukur tekanan darah semasa kehamilan dapat membantu meningkatkan hasil bagi wanita dan bayi?

Apakah isunya?

Pengukuran tekanan darah biasa (BP) sangat penting semasa kehamilan untuk diagnosis dan pengurusan BP yang tinggi. BP dapat diukur dalam pelbagai tetapan (seperti pengukuran di rumah berbanding di klinik) dan menggunakan teknik yang berbeza (seperti pengukuran berdasarkan bunyi aliran darah yang berbeza). Mereka mungkin mempunyai kesan yang berbeza dalam diagnosa dan pemantauan BP yang tinggi, dan mengurangkan risiko penyakit serius atau kematian pada wanita dan bayi.

Kenapa ini penting?

Sekiranya BP yang tinggi pada kehamilan tidak dapat dikesan dan dikendalikan tepat pada masanya, komplikasi serius boleh timbul. Ulasan ini diperlukan untuk menentukan faedah dan risiko kaedah dan teknik ini untuk wanita dan bayinya.

Apakah bukti yang kami temui?

Kami mencari bukti dari kajian terkawal secara rawak pada April 2020, dan mengenal pasti tiga kajian (yang melibatkan 536,607 wanita). Secara keseluruhan, kajian dilakukan sedemikian sehingga kami tidak yakin dengan penemuannya, terutamanya kerana ukuran kecil dari dua kajian dan reka bentuk yang lain.

Satu kajian (154 wanita) membandingkan pengaturan BP di UK: pemantauan diri di rumah berbanding pengukuran biasa di klinik. Dua kajian lain membandingkan teknik BP: satu (220 wanita) membandingkan dua bunyi aliran darah yang berbeza untuk menentukan BP diastolik (nombor bawah) di Australia, dan yang lain (536,233 kelahiran) menyiasat pengenalan monitor BP separa automatik dan pakej pendidikan (intervensi CRADLE) berbanding dengan penjagaan biasa di seluruh Afrika, India dan Haiti.

Tidak ada kajian yang mengukur BP yang tinggi, jumlah wanita yang dimasukkan ke hospital sebelum bersalin, tempoh bayi tinggal di unit neonatal, atau apa bantuan tambahan yang diterima bayi untuk bernafas.

Pemantauan diri BP di rumah berbanding dengan pengukuran BP biasa di klinik

Pemantauan diri BP boleh menyebabkan lebih banyak wanita didiagnosa dengan pre-eklampsia berbanding dengan rawatan biasa tetapi buktinya tidak dapat dipastikan.

Kami tidak pasti jika pemantauan diri BP meningkatkan kemungkinan kelahiran mati, kematian bayi (selepas kelahiran), wanita yang bersalin lebih awal, atau wanita yang dimasukkan ke unit rawatan rapi.

Pemantauan diri BP mungkin tidak banyak mempengaruhi kemungkinan wanita mendapat tenaga kerja mereka berbanding dengan perawatan biasa.

Pemantauan diri BP boleh menyebabkan bayi yang baru lahir dimasukkan ke unit neonatal berbanding dengan rawatan biasa.

Kajian ini tidak mempunyai kematian ibu, dan tidak melaporkan jumlah kematian bayi, sebelum atau tidak lama selepas kelahiran.

Mengukur BP menggunakan bunyi aliran darah yang berbeza - Korotkoff fasa IV (K4, suara yang lebih lembut dan teredam) dibandingkan dengan Korotkoff fasa V (K5, ketika bunyi hilang) untuk mengukur BP diastolik

Mungkin ada sedikit atau tidak ada perbezaan antara menggunakan K4 atau K5 untuk mendiagnosis pra-eklampsia; bukti adalah tidak pasti.

Kami tidak pasti sama ada terdapat kesan kematian bayi, sebelum atau tidak lama selepas kelahiran.

Kajian ini tidak mempunyai kematian ibu, dan tidak melaporkan jumlah wanita yang dimasukkan ke perawatan intensif, wanita yang memerlukan tenaga kerja mereka, wanita yang melahirkan lebih awal, kelahiran mati, kematian bayi (setelah kelahiran), atau bayi yang dimasukkan ke unit neonatal.

Intervensi CRADLE (memantau BP separa automatik dan pakej pendidikan) dibandingkan dengan penjagaan biasa

Monitor CRADLE BP boleh memberi sedikit atau tiada perbezaan terhadap risiko kematian ibu.

Kajian itu tidak melaporkan jumlah wanita dengan pra-eklampsia, wanita yang memerlukan tenaga kerja mereka, wanita yang bersalin lebih awal, kematian bayi (sebelum dan selepas kelahiran), atau jumlah bayi yang dimasukkan ke unit neonatal. Jumlah wanita yang dimasukkan ke perawatan intensif, kelahiran mati, dan kematian bayi (selepas kelahiran) hanya dilaporkan untuk subkumpulan wanita dalam kajian ini, jadi kami tidak memasukkan hasil ini.

Apakah maksudnya?

Lebih banyak bukti diperlukan mengenai apakah pemantauan diri BP pada wanita hamil dengan BP yang tinggi bermanfaat, kerana kajian yang meneroka ini adalah kecil.

Amalan terkini menggunakan K5 (tanpa bunyi aliran darah) untuk mengukur BP diastolik disokong pada wanita hamil dengan BP yang tinggi.

Kajian menggunakan peranti CRADLE untuk memantau BP pada kehamilan mempunyai batasan dalam reka bentuknya, dan kami tidak pasti mengenai manfaatnya.

Nota terjemahan: 

Diterjemahkan oleh Wong Chun Hoong (Hospital Sultanah Aminah). Disunting oleh Lai Nai Ming, School of Medicine, Taylor’s University, Malaysia. Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my

Tools
Information
Share/Save