Apakah cara terbaik untuk memulihkan pergerakan tangan selepas pembedahan untuk memperbaiki tendon flexor (tendon di tangan yang membolehkan jari membengkok)?

Mengapakah soalan ini penting?

Flexor tendon adalah tali halus yang kuat yang menghubungkan otot-otot di lengan bawah (antara tangan dan siku) ke tulang di jari. Tendon ini membolehkan kita membengkokkan jari. (Tendon lain, yang dikenali sebagai tendon ekstensor, membolehkan kita meluruskannya.)

Sekiranya tendon flexor menjadi rosak - contohnya, kerana terpotong dari serpihan kaca yang pecah - pembedahan biasanya diperlukan. Tujuan pembedahan adalah memperbaiki tendon supaya pergerakan dapat dipulihkan pada jari yang terkena.

Selepas pembedahan, tendon memerlukan pemulihan yang panjang untuk pulih dari kecederaan, pembedahan dan pemulihan pergerakan. Tempoh ini biasanya berlangsung selama 12 minggu, walaupun boleh lebih lama bagi orang yang mengalami kecederaan kompleks atau dengan komplikasi seperti kecacatan sendi. Pemulihan biasanya melibatkan beberapa langkah yang berbeza. Selepas pembedahan, pesakit selalunya memakai splint atau alat lain untuk menstabilkan atau imobilisasikan tangan dan pergelangan tangan. Mereka juga sering melakukan senaman tangan untuk menghentikan tendon yang diperbaiki daripada melekat pada tisu sekitarnya dan membatasi pergerakan tangan.

Terdapat banyak jenis program pemulihan yang berbeza, tetapi tidak jelas apakah ada yang lebih baik daripada yang lain. Kami menetapkan untuk mengkaji bukti dari kajian penyelidikan, untuk mengetahui:

- pendekatan mana yang paling berkesan dalam mengembalikan pergerakan dan fungsi jari; dan

- pendekatan yang meminimumkan risiko kejadian buruk (tidak diingini), seperti pecah tendon, tisu parut melekat pada tisu lain, dan kekakuan sendi.

Bagaimana kami mengenal pasti dan menilai bukti?

Pertama, kami mencari kajian dalam literasi perubatan yang membandingkan pendekatan pemulihan selepas pembedahan tendon flexor terhadap:

- tiada rawatan;

- rawatan plasebo (palsu) (di mana, misalnya, seseorang menganggap mereka mungkin menerima terapi laser tetapi mesin dimatikan); atau

- pendekatan pemulihan lain.

Kami kemudiannya membandingkan hasil-hasilnya, dan meringkaskan bukti dari semua kajian. Akhir sekali, kami menilai keyakinan kami terhadap bukti itu, berdasarkan faktor-faktor seperti kaedah dan saiz kajian, dan konsistensi keputusan pada kesemua kajian.

Apa yang kami temui?

Kami mendapati 17 kajian yang melibatkan seramai 1108 orang yang telah menjalani pembedahan untuk memperbaiki tendon flexor yang koyak. Orang-orang berusia antara 7 dan 72 tahun, dan tiga perempat daripadanya adalah lelaki.

Sepuluh kajian menilai satu daripada lapan program latihan tangan yang berbeza. Tujuh kajian lain menilai pelbagai pendekatan pemulihan lain, seperti:

- terapi laser, di mana cahaya diarahkan pada tendon untuk mendorong penyembuhan;

- ultrasound, di mana gelombang suara diarahkan pada tendon untuk mendorong penyembuhan; dan

- mesin yang boleh dipakai (exoskeleton), yang direka untuk membantu orang dalam pergerakan mereka.

Kami menemui sedikit bukti mengenai faedah dan risiko pendekatan pemulihan yang berbeza. Bukti yang kami dapati tidak kukuh. Sebagai contoh, untuk tiga perbandingan latihan yang paling relevan yang kami kenal pasti:

- satu kajian (84 orang) yang membandingkan latihan jari terhadap imobilisasi;

- satu kajian (53 orang) yang menilai kesan menambahkan senaman jari secara berkala (20 hingga 30 kali setiap jam bangun selama empat minggu dari hari pertama selepas pembedahan) ke latihan 'pasif' (di mana orang kerap melipat jari pada orang yang cedera tangan menggunakan tangan yang tidak luka); dan

- tiga kajian (190 orang) yang menilai kesan penambahan latihan 'tempat dan tahan' (di mana orang menggunakan tangan mereka yang tidak cedera untuk melipat jari tangan yang cedera, dan kemudian harus memegang jari yang dilipat di tempat selama beberapa saat tanpa sokongan) kepada latihan pasif.

Kajiannya terlalu kecil, atau melaporkan sedikit maklumat yang terlalu kuat atau berguna, untuk kami menentukan pendekatan mana yang terbaik.

Apakah maksudnya?

Kami tidak tahu kaedah mana yang paling sesuai bagi orang untuk memulihkan pergerakan tangan selepas pembedahan untuk memperbaiki tendon flexor. Ini kerana tidak ada cukup bukti kukuh mengenai faedah dan risiko kaedah yang berbeza.

Penyelidikan lebih lanjut diperlukan untuk membantu memaklumkan pilihan pemulihan doktor dan pesakit selepas pembedahan untuk kecederaan tendon flexor.

Adakah ulasan ini terkini?

Bukti ini dalam Cochrane Review adalah terkini sehingga Ogos 2020.

Nota terjemahan: 

Diterjemahkan oleh Mohamad Masykurin Mafauzy (Universiti Sains Malaysia). Disunting oleh Mohd Shaharudin Shah Che Hamzah (USM). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my

Tools
Information
Share/Save