Penetasan berbantu dari telur yang disenyawakan dalam persenyawaan berbantu (IVF dan ICSI)

Soalan ulasan

Adakah penetasan berbantu (membantu menetas embrio manusia di makmal) semasa pembiakan berbantu meningkatkan peluang mencapai kehamilan dan kelahiran hidup, dan adakah ia mempengaruhi risiko kehamilan berganda?

Latar belakang

Penetasan berbantu adalah teknik yang kadang-kadang digunakan dalam pembiakan berbantu untuk persenyawaan in vitro (IVF) dan suntikan sperma intracytoplasmik (ICSI). Ia melibatkan penipisan lapisan di sekitar telur yang disenyawakan atau membuat lubang di dalamnya. Dikatakan bahawa ini dapat meningkatkan kemungkinan embrio melekat pada lapisan rahim, sehingga kehamilan dapat terjadi.

Ciri-ciri kajian

Penulis Cochrane Review merangkumi 39 percubaan rawak terkawal (RCT) melibatkan 7249 wanita. Semua kajian melaporkan kehamilan klinikal, tetapi hanya 14 kajian yang melaporkan kelahiran hidup, dan hanya 18 melaporkan kehamilan berganda. Bukti adalah terkini sehingga Mei 2020.

Keputusan utama

Ulasan RCT ini menunjukkan bahawa kami tidak pasti akan kesan menetas berbantu pada kadar kelahiran hidup jika dibandingkan dengan menetas tidak berbantu. Penetasan berbantu dapat meningkatkan sedikit kadar kehamilan berganda jika dibandingkan dengan tidak ada AH. Penetasan berbantu dapat meningkatkan sedikit kemungkinan kehamilan klinikal pada wanita. Kami tidak pasti mengenai kesan AH pada keguguran.

Hanya kajian yang melaporkan kelahiran hidup dan kehamilan berganda sebagai ukuran hasil utama mereka yang harus dilakukan dan dibiayai pada masa akan datang.

Kualiti bukti

Kualiti bukti rendah hingga sangat rendah. Batasan utama adalah risiko berat sebelah serius yang berkaitan dengan pelaporan kaedah kajian yang lemah, tidak konsisten, tidak tepat, dan bias penerbitan.

Nota terjemahan: 

Diterjemahkan oleh Mohamad Masykurin Mafauzy (Universiti Sains Malaysia). Disunting oleh Norhayati Mohd Noor (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my.

Tools
Information
Share/Save