Pemantauan rutin residual gastrik untuk mencegah enterokolitis nekrosis dalam kalangan bayi pramasa

Soalan ulasan
Adakah pemantauan rutin aspirat perut dalam kalangan bayi pramasa dapat mencegah enterokolitis nekrosis?

Latar belakang
Pemantauan aspirat perut untuk mendiagnosis intolerasi makanan dan enterokolitis nekrosis adalah satu amalan lazim dalam kalangan bayi pramasa yang diberi makan melalui tiub. Tiada cukup bukti untuk menyokong pemantauan rutin aspirat perut sebagai panduan untuk memulakan dan menambah makanan dalam kalangan bayi pramasa yang sihat. Menangguh pemantauan aspirat perut boleh menghindari petunjuk awal dan dengan itu boleh meningkatkan risiko enterokolitis nekrosis. Walau bagaimanapun, pemantauan rutin aspirat perut sebagai panduan, tanpa standard yang seragam, boleh menangguh permulaan dan kemajuan memberi makan dan kelewatan untuk mencapai pemakanan penuh. Ini mungkin dapat meningkatkan jangka masa pemakanan parenteral dan penggunaan kanula pusat, yang boleh meningkatkan komplikasi mereka. Pemakanan penuh yang tertangguh meningkatkan risiko pertumbuhan yang terbatas dan kecacatan perkembangan saraf. Kami telah mencari bukti daripada kajian-kajian klinikal yang menilai sama ada pemantauan rutin aspirate perut bermanfaat atau berbahaya terhadap bayi pramatang.

Ciri-ciri kajian
Pencarian literatur terkini sehingga 19 Februari 2018. Kami menemui dua kajian rawak terkawal kecil dengan sejumlah 141 bayi pramasa yang membandingkan pemantauan rutin dengan tiada pemantauan aspirat perut dalam kalangan bayi pramasa. Kami temui satu kajian membandingkan penggunaan dua kriteria aspirat untuk mengganggu pemakanan sambil memantau aspirat perut dalam kalangan bayi pramasa.

Keputusan utama
Adalah tidak pasti sama ada pemantauan rutin aspirat perut mengurangkan enterokolitis nekrosis kerana keputusan-keputusan kajian tidak tepat. Bayi pramasa yang aspirat perutnya dipantau rutin mungkin mencapai pemakanan penuh dan berat lahir kemudian, perlu tempoh pemakanan parenteral lebih lama, dan mungkin berisiko lebih banyak episod gangguan pemakanan.

Adalah tidak pasti sama ada penggunaan dua kriteria residual gastrik yang berbeza untuk mengganggu pemakanan berkesan terhadap hasil penting dalam kalangan bayi pramasa.

Kesimpulan
Adalah tidak pasti jika pemantauan rutin aspirat perut mempunyai sebarang manfaat. Pemantauan rutin mungkin meningkatkan bilangan episod gangguan pemakanan dan masa yang diperlukan untuk mencapai pemakanan penuh.

Nota terjemahan: 

Diterjemah oleh Pang Zhi Chiing (RCSI & UCD Malaysia Campus, kelas siswazah 2020). Disunting oleh Noorliza Mastura Ismail (Kolej Universiti Manipal Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my

Tools
Information
Share/Save