Kortikosteroid postnatal sistemik lewat (selepas tujuh hari) untuk mencegah displasia bronkopulmonari dalam bayi pramatang

Soalan ulasan: Untuk menentukan manfaat dan bahaya relatif yang berkaitan dengan rawatan yang terdiri daripada ubat-ubatan yang menyekat keradangan, yang disebut kortikosteroid, diberikan selepas minggu pertama kelahiran untuk mencegah atau merawat kecederaan paru-paru, yang dikenali sebagai displasia bronkopulmonari (kadangkala juga disebut penyakit paru-paru kronik ), dalam bayi yang dilahirkan terlalu awal

Latar belakang: Kortikosteroid dapat mengurangkan keradangan paru-paru dalam bayi baru lahir dengan displasia bronkopulmonari tetapi mungkin menyebabkan kesan buruk yang besar. Displasia bronkopulmonari adalah masalah utama bagi bayi baru lahir di unit rawatan intensif neonatal. Ia dikaitkan dengan kadar kematian yang lebih tinggi dan hasil jangka panjang yang lebih teruk dalam kalangan yang terselamat. Keradangan paru-paru berterusan mungkin adalah penyebab utama displasia bronkopulmonari. Ubat kortikosteroid mempunyai kesan anti-radang yang kuat dan telah diguna untuk mencegah atau merawat displasia bronkopulmonari, terutama bagi bayi yang tidak dapat diberhentikan dari ventilasi bantuan.

Ciri-ciri kajian: Kami mengulas semua kajian klinikal bayi pramatang yang memberi kortikosteroid selepas minggu pertama kelahiran, dan data mengenai kadar displasia bronkopulmonari yang terbentuk dalam tempoh baru lahir.

Keputusan utama: Ulasan ini menunjukkan pemberian kortikosteroid kepada bayi sekurang-kurangnya tujuh hari selepas kelahiran menghasilkan manfaat jangka pendek dalam mengurangkan keperluan ventilasi bantuan dan kadar displasia bronkopulmonari, mungkin juga mengurangkan kematian dalam tempoh 28 hari pertama kehidupan. Namun, dos tinggi khususnya dikaitkan dengan kesan sampingan jangka pendek seperti perdarahan dari perut atau usus, tekanan darah tinggi, dan kesukaran bertolak ansur terhadap glukosa. Berbeza dengan penggunaan awal kortikosteroid (dalam minggu pertama kehidupan), kami mendapati sedikit bukti komplikasi jangka panjang dan ketidakpastian masalah jangka panjang. Adalah bijak untuk mengehadkan penggunaan lewat kortikosteroid kepada bayi yang tidak dapat diberhentikan dari ventilasi bantuan dan meminimumkan sebarang dos dan tempoh rawatan.

Kualiti bukti: Keseluruhannya kualiti bukti yang menyokong kesimpulan kami adalah tinggi.

Nota terjemahan: 

Diterjemahkan oleh Wong Chun Hoong (International Medical University). Disunting oleh Noorliza Mastura Ismail (Kolej Perubatan Melaka-Manipal). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi Wong.ChunHoong@student.imu.edu.my.

Tools
Information
Share/Save